Skip to main content

Beeldende vorming

Beeldende vorming


Bij het vak Beeldende vorming leren leerlingen hun eigen beelden creëren in de vorm van tekeningen, schilderijen, boetseren, foto’s, filmpjes, textiele werken en bouwwerken. Kunst en onze beeldcultuur worden gebruikt als inspiratiebron.

Leerlingen leren in de lessen beelden te maken met verschillende materialen en met verschillende gereedschappen, waarbij ze verschillende technieken leren toe te passen. Afhankelijk van de opdracht leren leerlingen hun gevoelens en ervaringen uit te drukken in beeld.

Icoon beeldende vorming
Jongen die blij is na voltooien werkstuk

Binnen het vak Beeldende vormgeving wordt gewerkt aan leerdoelen binnen de domeinen wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Hierbij kun je denken aan de volgende vaardigheden: gebruik van fijne motoriek als een knoop aannaaien, gebruik van de boor bij werkstukken, kleurgebruik toepassen, leren kijken, verbanden leggen, beelddenken en stapsgewijs werken.

De leerlingen verwerven kennis over veilig werken met de materialen en ‘hoe houd ik mijn werkplek netjes en schoon’. Daarnaast werken zij aan de werk gerelateerde houdingsvaardigheden: doorzetten, nauwkeurig werken, het uitvoeren en afmaken van een taak en/of opdracht, zelfstandig werken en hulp vragen.

Ook verkennen leerlingen hun eigen talenten en voorkeuren en leren ze deze toe te passen in mogelijke hobby’s. In de lessen bespreken we verschillende creatieve beroepen. Denk aan grafisch vormgever, stylist, etaleur, kapper, goudsmid, meubelrestaurateur, kunstschilder. Tot slot is een belangrijk aspect in het vak beeldende vormgeving het opdoen van kennis over het begrip duurzaamheid.